Monday 31 March 2014

Kerja Software Asset Management (SAM) nak ke tak nak?

Assalamualaikum,

hello Readers,
happy Monday guyss,,


Software Asset Management(SAM) ape itu? aku pun sebenarnya, baru je mengkaji pasal bende alah ni, sebab apa?? sbb interview hari tu untuk position ini,, hamboiii lari bidang dh ni si husna ni, dan aku pun tak tau pahal aku di offer utk jawatan ini yang sedangkan aku sendiri bukan ada background bidang IT pun. heeehhhh, so aku pun buat la reaserch pasal position ni. nak tau keje apakah ini jom baca ni sikit,

SOFTWARE ASSET MANAGEMENT (SAM)

Pengurusan asset perisian, untuk budak IT sure korang tau sangat pasal ni, sebab die adalah sejenis kerja yang melibatkan perisian komputer, tp apa yang nak diuruskan kan? ok menurut kajian yang aku lakukan, cehh kajian sangat, padahal baca sikit je,, heheh, ok ini menurut apa yang aku paham tentang tugasan ni, ianya perupakan SOFTWARE AUDITOR.

Audit msti korang paham kan, haaaa, kalo sebelum ni aku adalah dalam bidan perakaunan, dan ada jugak la background audit financial, dan kali ini, aku di offer jawatan ini bezanya adalah, dulu audit financial kira2 duit, kalini audit software,Audit ni kira mcm investigate la tgk ade yg seleweng ke ape ke, msti korang pelik, haiiisss software pun nk kene audit kan, aku pun pelik mula2 rupanya, ianya adalah untuk audit sofware yang digunakan dalam komputer tu berlesen atau tidak.. haaaaaa ce korang cek PC ke laptop korang semua, adakah software korang berlesen?

Ini kerana, software yang dibeli tanpa lesen sama la mcam korang beli CD cetak rompak, dan ianya sebenarnya satu kesalahan ok,, haaaaa takut la tu.. hehehehe

 Pihak KPDNKK(Kementrian Perdagangan Dalan Negeri, Koperasi dan Kepengunaan) berhak merampas PC atau Laptop yang mempunyai Software tanpa lesen, tp selalunya kalau korang beli Laptop yang dari kedai tu, korang tgk kt bawah Laptop korang dh ada stiker microsoft tu, haa tu maknanya die pakai software original dan yang berlesen. tu je kot yang aku paham hehehehe kalo sape2 tau pasal ni boleh la share2 kt aku sikit..

aku pun tak pasti nak pegi ke tak untuk kerja ni, risau juga takde background tetibe kang takleh buat keje kang.. nangis pulak kt tempat baru kannn, hhaishhhh tp kene bagi jawapan harini.. wahhhhhh TOLONG ku di dalam dilema.. (nangis guling-guling) ok lah bye

thanks for your time people..
Puan Husna


p/s: mmg minat investigate ni.. berangan nk jadi polis tp tak cukup tinggi .. hah padan la muka.. hehe

1 comment:

  1. hahaa. xpaham bab IT. lg senang buta IT. ape pun xreti. nasib kerja2 opis boleh buat =)

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...