Tuesday 30 June 2015

OVARIAN CYST PECAH! -Part 2 (PEMBEDAHAN)

Assalamualaikum,,

haaa ok bersambung dari entry lepas cerita mcm mane aku boleh masuk hospital kan.. kalo tak baca lagi boleh baca kat sini ---> Ovarian Cyst Pecah -Part 1, then boleh sambung baca sini ok..

ok setelah aku ditolak masuk bilik bedah tu Pakar bedah tu ada buat briefing sikit penerangan tentang pembedahan yang bakal aku jalani tu.. tp sebab mamai.. lepas tu baru mr.H cerita operation tu mcm mne semua.. sbb die brief waktu tu Mr.H ada sekali sebelum die tolak aku masuk bilik utk bedah tu.. die dah siap bg brief semua n pakar bedah tu siap cakap "Puan jangan risau ya.. saya akan cuba yang terbaik"aku terus senyum sbb mmg dah tak larat time tu.. bayang la bangun pagi tak makan tak ape semua.. pegi sepital terus kene bedah.. hahaha

ok lupe nak cerita disebabkan opperation tu diorg terpaksa Full bius aku.. so die pasang la tube kencing.. ok ni nak cerita pengalaman pki tube kencing ni.. 1 perasaan die hilang nikmat kencing.. sbb korang takkan rasa bile korang nak kencing,, tau-tau dah penuh je bag tu.. n waktu nak pasang tu mmg haiissshhhhh tahan je la kejap yeee.. (ngeri nak ingat)

ok lepas last tgk muke mr.H dah meleleh air mata tu.. terus Diorg tolak aku masuk bilik bedah.. masuk je bilik bedah tu semua pembantu2 dah ready ramai juga la,, tgk semua equipment nak belah2 semua dah ready.. waktu tu masih sedar.. then waktu die pasang alat pernafasan tu.. masih sedar dan dengar sayup sayup je org panggil nama, then terus hilang.. dah tak sedarkan diri dah dlm tu..

aku masuk bilik bedah tu pukul 1.00tgh hari dan tiba tiba terdengar org kejut bangun,, dan aku hanya boleh bukak mata n nampak jam samar2 dlm pukul 4 mcm tu. dengar nurse tu ckp "Alhamdulillah puan pembedahan dah selamat ya". pastu hilang taksedar balik lepastu nurse tu panggil lagi skali baru aku sedar n boleh bukak mata dengan sempurna tgk jam pukul 5 lebih dkt pukul 6,, nurse cuba cabut alat pernafasan then aku boleh bernafas macam biasa.. terus die tolak balik aku ke wad.. sampai je kat wad tgk mr.H pun sampai.. nampak die senyum je bile nampak aku.. tp aku masih mamai lg waktu tu..

nak bangun tak boleh so mmg baring je.. sbb dah terasa sakit kat perut rupenyer die belah mcm belah beranak tu! mmg panjang!.. so mmg takleh nak gerak...


haaaa ni rupe lepas opperation mama abah n pakcik aku datang melawat rupenyer diorg tunggu smpi aku habis operation..

so lepas nurse dtg tgk keadaan aku dtg Doc yang bedah aku tu bg tau.. Puan husna u bukan pregnant luar rahim ya.. kita jumpa you punyer Cyst dah Pecah n mmg berdarah banyak sangat dekat dlm tu.. so kita takde usik rahim u semua cuma kita buang cyst yang dah pecah n cuci darah tu di bahagian ovari saja.. dengar je mcm tu terus mr.H lege sbb kalau pregnant luar rahim.. doc tu dah cakap yang die nak buang sebelah aku punyer ovari.. so Alhamdulillah ovari aku masih ok dan sistem peranakan aku masih ok.. so Doc kata u boleh ngandung mcm biasa je.. Alhamdulillah lagi sekali berita baik yang aku dengar..


so lepas operation tu.. di sebabkan wad tu wad untuk sakit puan,, so Suami tak boleh tunggu cuma mak atau adik beradik perempuan saja yang boleh tunggu.so mr.H balik sbb time melawat je baru die boleh datang,. so mlm tu tersadai la aku keseorangan di wad tu.. bermalam kt wad.. dah la lepas operation tu takleh mkn or minum sbb die takut kita muntah effect dari ubat bius tu. nak bangun begerak pun tak boleh mengiring tak boleh so baring je la telentang. sbb terasa sakit kat perot dah mule rasa sbb bius dah hilang.. tp mmg tak lapar langsung sbb bebotol jugak la air die masukkan,, air gula la,, air garam la.. mcm mcm air die masukkan dlm badan ni ha.. tp disebabkan perut ni dah berbelah,, korang bayang la mcm mane rasa kalau nak batuk.. haishhh tuhan je la yang tau kalo tekak gatal tu mmg hheemm heeemm je la boleh.. mmg sakit sangat sangat... sape yang pernah beranak operation msti die tau rasa die..  fuhhhh mencabar..


ok cukup sampai sini dulu yaa... nanti kita sambung pulak pengalaman duduk wad pulak n pengalaman lepas operation yang dapat MC 34hari ni.. hahah ok tunggu next entry..

thanks for your time
xoxo Puan Husna


p/s: puasa ni teringin nak makan coco crunch.. hahahah


10 comments:

  1. Ya alkah..akak x pernah bersalin operation tp akak dpt rasa mcm mn sakitnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh alhamdulillah kak kalau tak pernah bersalin opperation.. kite pun harap kalo bersalin bia normal.. tp kalau Allah tetapkan kene czer takpe redhoo heheh

      Delete
  2. get well soon.. patut la lama menghilang

    ReplyDelete
  3. alahai dear.. kuatnya awak.. inshaaAllah ada hikmah dsebalik ni ya..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Akak belah ya. Btw saya pun baru lepas operate buang cyst. Yaa sama macam akak. Cyst saya dah pecah and dalam perut bertakung dengan banyak darah. Tapi yang pelik masa saya buat ultrasound langsung tk nampak apa apa. Jst nampak cecair je. Tapi sakit perut tu ya allah rasa tenat sangat. Mrmang sakit sangat sangat. Waktu tu doc syak saya apendik and bila dia tebuk untuk masukkan camere doc sendiri terkejut sbb penuh dengan darah. Rupanya doc sendiri tak detect yang saya ada cyst and cyst saya dah pecah. Itu yang buatkan saya sakit perut. And doc kata saya hilang darah almost 400ml disebabkan cyst tu pecah. But now alhamdulillah cause semuanya dah okay. Perut saya pun dah tak sakit. Seronok baca cerita akak sbb saya boleh rasakan apa yang akak rasa . Alhamdulillah dah nak sebulan saya discharged hosp and condition saya also more better.

    ReplyDelete
  7. Selamat siang, perkenalkan kami perwakilan Mahkota Medical Centre Surabaya Rep Office. kami adalah salah satu perwakilan di jawa timur. kami siap membantu dan memberikan:
    1. informasi seputar mahkota dan malaca malaysia
    2. informasi fasilitas & kesehatan
    3. Appoitment dokter dan arange perjalanan sampai akomodasi
    4. Second opinion langsung dari Dokter kami.
    5. Mempermudah Claim Asuransi.
    Semua pelayanan ini FREE of Charge, walaupun hanya untuk bertanya atau sekedar second opinion dari Dokter lain kita siap membantu .Jika Membutuhkan infomasi tentang Mahkota Medical Centre Melaka Malaysia, silahkan hubungi kantor perwakilan kami....
    More info
    Surabaya Representative Office
    Mahkota Medical Centre
    Jl. Barata Jaya XIX / 31C
    Surabaya 60131 - Indonesia.
    WA : +6281 331777697
    Line: +6281 4026 2166
    Mobile: +6283 8300 28050
    Phone : +6231 5020588 / 5026505
    Email : mmcsurabayaoffice@gmail.com

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...